Klentonícky seriál - časť 2. - klenotník Fridrich Ebner - Dá sa zo starého šperku spraviť nový?
Dá sa zo starého šperku spraviť nový?
Chceli by ste si dať u zlatníka spraviť obrúčky, alebo zásnubný prsteň z prinesených starých šperkov, ktoré sú vám srdcu blízke? Ak máte takýto šperk, ktorý ste napríklad zdedili, ale už je nenositeľný, pretože je zničený a len leží na dne šperkovnice, je možné ho „zrecyklovať“ a vlastne tú pamiatku mať (aj keď v inej podobe) stále pri sebe. Dá sa to? Spýtali sme sa na to klenotníka Fridricha Ebnera:
„Áno, teoreticky je to možné, ale... bije sa nám tu legislatíva.
Dávno - pradávno zlatníci vyrábali šperky z prinesených zlomkov. Výrobky boli neurčitej ružovej farby, boli viac náchylné na oxidáciu a mali nepeknú farbu. Aj rýdzosť bola rôzna.
V dnešnej dobe zákon zakazuje výrobu z takéhoto zlata. Zlato na výrobu musí byť vyčistené, musí mať presné percentuálne zloženie a pomer prímesí. Takéto zliatiny sú registrované na puncovom úrade a pri puncovaní sa zisťuje u každého jedného kúska identické zloženie a presná rýdzosť. Ak výrobok nezodpovedá kritériám, puncový úrad ho nepustí do obehu a rozbije ho.
Prax je teda asi takáto: Keď niekto zdedí šperky, klenotník určí rýdzosť a aktuálnu výkupnú cenu (podľa burzy) a ponúkne odkúpenie zlata. Ak si klient vyberie napríklad obrúčky, alebo prsteň, nacení sa to - tieto nové šperky majú samozrejme určitú cenu. Rozdiel súm za prinesené a nové šperky sa dorovná. Klient buď doplatí, alebo dostane cenový rozdiel späť. Toto je jediný legitímny postup podľa zákona.
Ak má pre niekoho starý šperk inú ako peňažnú hodnotu, mal by zvážiť, čo s ním spraviť. Či sa vôbec dá opraviť, alebo nejako zrekonštruovať. Ak nie, lebo čas sa podpíše na všetkom, treba si tento šperk odložiť a zachovať v podobe akej je. Aj keby sme brali do úvahy, že sa dá vyrobiť z týchto starých šperkov nový kus, mal by si klient uvedomiť, že samotná výroba je deštruktívna technológia. Kov sa taví, vypaľuje, tvaruje, odlieva, takže z pôvodného mu veľa nezostane. Maximálne pocit. A ten pocit môže mať klient aj tak, že si uvedomí hodnotu, ktorú zdedil a táto hodnota zostáva. Hoci aj na dne šperkovnice.“
Nela Brixová
Foto: Fridrich Ebner